hover animation preload

Belajar Untuk Disakiti
by Hazim Azhar in ,


Cuba perhatikan manusia di sekeliling kita, berapa banyak kes-kes pergaduhan berlaku di kalangan mereka yang bersaudara, juga yang bersahabat baik. Ataupun yang lebih teruk lagi, suami isteri bertengkar sehingga kadang-kadang pinggang mangkuk yang tidak bersalah terbang ke sana sini. Bagi mereka yang tinggal di rumah teres, adakalanya mempunyai pengalaman menyaksikan pergaduhan sebegini, kerana rumah kita dan jiran hanya dipisahkan oleh sekeping dinding batu yang tidak sampai semeter pun.

Ataupun kadang-kadang kita sendiri yang bertengkar. Tak kisahlah dengan sesiapapun, dengan sahabat-sahabat, kawan-kawan, rakan sekuliah, adik-beradik atau dengan ahli keluarga sendiri. Namun buat mereka yang mempunyai tahap kesabaran yang tinggi, mampu menjauhkan isu-isu sebegini. Mereka tak meluahkan perasaan marahnya, namun jauh di hati - hanya allah yang tahu keperitan tersebut. Sama ada diluahkan atau tidak, perasaan marah tetap tidak dapat kita jauhi.

Inilah yang dinamakan konflik.

Konflik berlaku di kalangan manusia-manusia yang saling bergaul antara satu dengan yang lain. Puncanya -wallahu'alam- terlalu banyak. Bermula dengan perasaan tidak puas hati dengan seseorang, perasaan marah mula dipendam, sehinggalah suatu masa nanti ia terlepas melahirkan kata-kata penuh emosi yang tajam menusuk kalbu dan menyakiti fizikalnya. Hanya untuk memuaskan hatinya.

Perasaan benci, marah adalah sifat negatif yang tidak dapat dielakkan oleh setiap insan. Setiap dari kita pernah merasainya. Sekiranya seseorang marah, kita akan dapat rasakan walaupun ia cuba sedaya upaya menyorokkan isi hatinya. Kadang-kadang sehingga dapat kita rasakan 'aura'nya apabila berada dekat dengannya. Perasaan marah banyak membawa keburukan walaupun dalam aspek yang lain ia mempunyai kebaikan. Ia membuatkan hati tidak tenang, jiwa resah gelisah.

Ada manusia yang sering menyalahkan orang lain sekiranya berlaku masalah. Ataupun menyalahkan keadaan sekelilingnya. Hasilnnya, ia sentiasa memberi alasan demi alasan bagi mengelakkan dirinya dipersalahkan. Serta menyorokkan kelemahan dirinya dengan mendedahkan kesalahan orang lain. Dalam jangka masa yang singkat, ia gembira kerana 'terlepas' daripada dipersalahkan. Namun dalam masa yang sama, ia membina tembok kesombongan dan keegoan daripada melihat kelemahan diri sendiri, malah ia sentiasa berasakan diri sempurna. Tidak pernah melakukan kesalahan.Manusia sebegini susah untuk meminta maaf. Walaupun kesalahan itu berpunca darinya.

Semua sifat-sifat ini adalah barah dalam perhubungan jangka masa panjang.

Berdasarkan pengalaman saya berhadapan dengan konflik, serta mendengar masalah orang lain - satu perkara yang telah saya pelajari, kita harus belajar untuk disakiti. Formula ini merupakan kaedah untuk kita mengelakkan konflik yang akan membawa pertengkaran, dan juga ramuan terbaik untuk kita mengekalkan sesuatu perhubungan.


Belajar untuk disakiti bermakna, kita berhenti daripada menyalahkan orang lain, dan melihat dari dalam diri sendiri, "Mengapa aku harus marah? Mengapa aku tidak dapat menerima kekurangan dirinya?" Dalam kita bergaul sesama manusia, kita harus bersedia menerima kekurangan orang lain. Dan dalam masa yang sama, cuba menegur kesalahan seseorang.

Untuk mengubah diri sendiri adalah lebih mudah daripada kita mengubah diri orang lain. Oleh itu, belajarlah untuk disakiti. Kerana hakikatnya manusia itu tidak pernah sempurna. Sekiranya kita seorang yang tersusun, pembersih dan berdisiplin, kita harus terima hakikat bahawa bukan semua manusia seperti kita. Oleh itu, daripada kita memarahi orang lain kerana 'kurang bersih', lebih baik kita cuba menerima kelemahannya dan dalam masa yang sama cuba memperbaiki sifat negatif itu.

Belajar untuk disakiti adalah jalan keluar kepada konflik dalam perhubungan sahabat dengan sahabat, adik dengan abang, ibu bapa dengan anak-anak, dan suami dan isteri. Jangan terlalu cepat sangat melenting, nanti orang akan terasa. Lebih baik diam, bertenang dan berbincang dengan baik. Ada orang berkata, "aku ni jenis yang terus-terang." Tapi ingat kawan, berterus terang tidak bermakna kita harus menyakiti hati manusia sekeliling kita. Ataupun tidak mengawal kata-kata kita.

Belajarlah untuk disakiti, kerana mungkin kita sentiasa menyakiti hati manusia sekeliling tanpa kita sedari...


4 comments:

nur ain said...

yang menang bukan yang hebat tika ber'lawan'~
tapi yang besar sabarnya
yang kuat menahan amarahnya....

post yang menarik..
tak berhenti sekadar itu
tetapi memberi pengajaran yang besar
buat diri
yang bergelar manusia
sering terdorong dgn nafsu ammarah

thnx 4 sharing this issue~

Hazim Azhar said...

Trime kasih..

huzaifah said...

sabar dan terus sabar...
itu kunci kekuatan pemuda!

Iman dan Ukhuwah memerlukan pembuktian..dan yg pasti, Allah akan menguji kita utk mengetahui sejauh mana kedalaman kefahaman thdp maa'ni ukhuwah ini.

Moga Allah thabatkn diri dan semua di atas jalan kebenaran dan saling menasihati...

Hazim Azhar said...

insyaallah..

Post a Comment

Search anything

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
www.SearchTruth.com