hover animation preload

Apabila Diri Terasa 'Down'
by Hazim Azhar in ,

Terasa lama benar saya tidak meng'update ' blog. Sekiranya sebulan yang lalu sibuk kerana peperiksaan, cuti musim sejuk selama 2 minggu ini pula kerana banyaknya komitmen dalam program-program. Apabila masa semakin sempit, barulah terasa begitu sukar untuk komitmen dalam sesuatu amal. "Ya, Allah, bantulah hambaMu ini agar sentiasa istiqomah..



Kadang-kadang dalam kesibukan kita dalam kehidupan seharian membuatkan kita semakin cepat dalam solat berjemaah, semakin kurang quran dibuka, semakin sedikit masjid dijejaki. Oleh itu, semakin lama, kesibukan kita membuatkan kita terasa 'kering'. Dalam pencapaian kita menjadi orang-orang penting dalam sesuatu program, namun jauh di sudut hati, kita merasa ada sesuatu yang tidak kena. Sesuatu yang menggusarkan hati, yang menghilangkan ketenangan abadi.

Kadang-kadang apabila kita dalam keadaan 'down' menjadikan kita sering mudah melenting, sikit punya hal pun nak marah. Muka masam selalu. Situasi ini adalah normal bagi kita seorang manusia yang tidak pernah sempurna. Saya dan kamu; sama sahaja, pernah mengalami situasi sebegini. Oleh kerana keadaan ini tidak dapat dielakkan, lari daripada segala amanah bukanlah satu penyelesaiaan terbaik.

Persoalan utamanya ialah; bagaimana kita mengahadapinya.

Pertamanya, saya ingin mengingatkan diri sendiri yang terlalu lemah dan kemudian ingin menasihatkan para pembaca sekalian. Bahawa apabila diri terasa 'down', apabila mood semakin tak baik, itulah petandanya kita semakin mengabaikan amal ibadat seharian kita. Mungkin ketika peperiksaan, solat 5 waktu sehari semalam di masjid, quran seringkali dibaca, solat sunat tak pernah tinggal, qiamullail semakin kerap.. Tapi bila cuti, masa rileks-rileks, semua itu semakin berkurangan.

Marilah kita tanyakan kepada diri masing-masing, adakah hubungan kita dengan Allah semakin baik ketika musim cuti jika dibandingkan ketika musim peperiksaan? Sekiranya semakin baik, tahniah. Sekiranya semakin buruk, marilah kita sama-sama beristighfar dan kembali kepada Allah. Sesunggunnya fitrah manusia yang lemah pasti kembali kepada penciptanya, ketika mana mereka berada dalam keadaan tersempit. Dan apabila keadaan semakin baik, mereka melupakan penciptanya.

"Dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia segera berdoa kepada Tuhannya dengan keadaan kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadaNya, lupalah dia akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan dia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah..." (Az-Zumar, 8)

Apabila diri terasa 'down', bukalah quran, bacalah ia dengan penuh penghayatan, satu per satu perkataan dengan memahami setiap maknanya. Pasti akan ketemui jalan keluar, hati yang tenang, jiwa yang lapang dan pemikiran yang matang. Bacalah ia ketika kamu bersendirian mahupun ketika bersama kawan.



Apabila diri terasa 'down', berwuduklah dengan air segar, kemudian solat sunat bersujud menghadap pencipta yang Esa. Mohonlah kepadaNya yang mencipta segalanya, yang lebih memahami setiap masalah kita. Lamakanlah sujud itu, air mata itu biarkan ia mengalir perlahan. Tanda kita masih setia kepada tuhan.

Apabila diri terasa 'down', keluarlah berjalan di kawasan-kawasan yang tenang, di tepi-tepi sungai, tasik-tasik. Ataupun keluar makan bersama kawan, sembang-sembang, gelak ketawa sebentar. Ambillah masa sendirian untuk muhasabah kembali, dapatkan mood yang baik agar kita tidak lupa siapa diri kita. Bertenanglah, jangan paksa diri dengan sentiasa berkerja dan bertugas, kerana hakikatnya kita bukan robot. Tetapi hanya manusia yang ada 'limit'nya.

Apabila diri terasa 'down', come on bro.. rilekslah~ hehe

6 comments:

zulaikha said...

salam..
lama jga tunggu bila agaknya nak update blog..
terima kasih kerana mengingatkan kembali..
manusia sering lupa..
selamat menjalani hari persekolahan..

*bila 'down' ingatlah yang paling 'up' skali :]

Hazim Azhar said...

maaf banyak2 kerana menunggu.
Entry ni nak ckp pasal diri ni yg down sebenarnya~

musafirtibbi said...

Jom baca Quran sama2 nnt :)

[amiza malik] said...

kdg2 kita lupa pada diri
ubat futur adalah dakwah itu sendiri

kdg2 bila terlampau laju bergerak
jadi keras hati

bagus juga perasaan ni.buat kita berhenti kejap untuk buat cek lis.

betul ke apa aku buat ni
ke semangat2 je.
kira cek point untuk tajdid niat lah.

Thaaqhib Mohammed said...

weh..kalau down..

jom jalan2 abbas akkad!

cari makan.

dari layan perasaan. baik layan makan

Abdullah Xuais said...

ana plg setuju dgn kenyataan thaaqhib.....

"dari layan perasaan. baik layan makan"

kena pulak kalo mknn tu mknn rohani

Post a Comment

Search anything

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
www.SearchTruth.com