hover animation preload

Memilih cara kematian
by Hazim Azhar in , ,

Antara sedar atau tidak, kita hidup untuk mati. Mati yang pasti, yang mana selepasnya akan ada kehidupan yang kekal abadi. Adapun hidup di dunia ini hanyalah persinggahan yang sementara, sebelum kita kembali berangkat menuju destinasi yang pasti.

Orang yang bijak adalah mereka yang telah memilih cara kematian. Dengan itu dia mempersiapkan diri dengan bekalan-bekalan dan amalan untuk menghadap kematiannya, berusaha sedaya upaya untuk merealisasikannya, kerana dia inginkan cara kematian yang tersendiri. Manakala orang yang tidak menetapkan cara kematiannya, tetap akan mati jua. Kita semua akan mati suatu hari nanti. Persoalannya, bagaimanakah yang dikatakan dengan memilih cara kematian.


Insan melakar sejarah dengan darah

Selepas satu peperangan ketika zaman rasulullah, Nabi Muhammad berjumpa para sahabat untuk mengagih-agihkan ‘ghanimah’ (harta rampasan perang). Kemudian Rasulullah berjumpa dengan seorang badwi dan menyerahkan sebahagian harta tersebut. Berkata badwi itu, “Apa ini rasulullah? Aku bukan berperang untuk ini (harta), tetapi aku berperang untuk anak panah tembus di sini”, seraya menunjukkan tepat di lehernya.

Rasulullah kemudiannya berkata kepada sahabat lain, “Sekiranya dia ikhlas berkata demikian, pasti Allah akan memberikan apa yang ia mahukan”. Diceritakan, selepas satu peperangan setelah beberapa ketika, ramai para sahabat yang gugur syahid. Mayat-mayat suci para syuhada’ dikumpulkan untuk disolat dan ditanam. Dengan kuasa Allah yang maha Esa, rasulullah dan sahabat menjumpai mayat arab badwi tersebut dengan sebatang anak panah tepat tertembus di lehernya, tepat pada bahagian yang ditunjukkan pada tempoh hari.

Subhanallah, seorang arab badwi yang berasal dari kampung, telah memilih cara kematiannya dan berusaha kearahnya. Dengan niat yang suci, ia mendapat anugerah ilahi; gugur sebagai shahid dalam keadaan yang dipilih. Dia telah memilih cara kematiannya.

Sejarah terus berjalan dengan melakarkan lembaran-lembaran baru catatan kehidupan pejuang agama Allah yang ikhlas. Zaman demi zaman berabad-abad telah berlalu, kesucian agama Islam terpelihara sehingga zaman seterusnya. Tetap jua ada insan yang memegang erat janji Allah dan membenarkannya. Mereka menjadi pemegang panji-panji dakwah yang mengibarkannya ke serata dunia, sehingga hati-hati yang suci berkumpul bersama mereka, dan bersama-sama memperjuangkan agama yang suci ini. Maka akhirnya, mereka reda kepada Allah, dan Allah reda kepada mereka. Hidup mulia atau mati sebagai syuhada’.

Suatu ketika di zaman 90’an seorang rijal bangkit menjadi ‘helang Hamas’. Siapa yang tidak kenal Doktor Abdul Aziz Rantisi. Susuk tubuhnya yang serius dan tenang menzahirkan apa yang terpendam dalam hatinya. Tatkala pemimpin-pemimpin Arab kecut dan takut kepada Rejim zionis, jiwa insan mulia ini berkobar-kobar menentang thaghut dan kejahatan. Dia tidak takut, ibarat helang yang terbang tinggi ke angkasa, memimpin gerakan jihad Hamas dan sehingga digelar ‘soqrul Hamas’ (Helang Hamas). Walaupun dibantai, dipenjara, ditekan oleh tangan-tangan kotor zionis, dia tetap teguh berdiri menentang kezaliman dan menegakkan panji-panji Allah.



Setelah keluar dari penjara beberapa kali, dalam satu ceramah umum, dengan semangat yang berapi-api, Dr. abdul aziz rantisi mengangkat sepucuk senapang dan berkata “Inilah jalannya! Inilah jalannya! Inilah jalannya!”. Sambil diikuti dengan laungan takbir bergema oleh pengikut Hamas yang ikhlas jiwanya memperjuangkan Islam. Israel menjadi takut, dengan jasad insan ini. Kerana tiap katanya membakar semangat jihad para muslimin, memimpin mereka kepada keagungan islam dan ketinggian jiwa sebagai pejuang agama.

“Kita semua akan mati. Ia sama sahaja. Tidak kira sama ada dengan sakit jantung atau apathche, saya pilih apathche.” Selepas beberapa lama, ia kembali kepada tuhannya dalam keadaan yag diingininya. Shahid dengan peluru apathce. Ya, insan ini telah memilih cara kematiannya, dan telah berusaha keras untuk mendapatkannya. Dan Allah memberikannya. Satu kematian yang melahirkan rijal-rijal yang sejati selepasnya. Kematian yang membawa rahmat kepada kebangkitan Islam.




Hidup untuk islam dan hidup dengan islam

Kita akan menjadi singa dalam gerakan-gerakan islam dengan syarat mempunyai muasofat(criteria) sebagai seorang pejuang agama yang sejati. Kunci utama kehebatan seorang muslim adalah “Ikhlas”. Kerana ikhlas, Abu bakar sanggup menyerahkan seluruh hartanya kepada islam. Kerana Ikhlas, sahabat sanggup meninggalkan keluarga, isteri, rumah, dan segalanya tatkala laungan jihad berkumandang. Kerana ikhlas, seorang hamba lemah menjadi askar di barisan utama dalam peperangan.

Sebuah kisah menggetarkan hati, seorang sahabat bernama khabab bin arad sanggup dipanggang sehingga air-air lemaknya jatuh memadamkan api. Kesiksaan yang tiadak terperi sakitnya. Kemudian, dia menemui rasulullah dan berkata denga lemah lembut, “Ya rasulullah, bilakah pertolongan Allah akan tiba?”. Jawab rasulullah, “Umat sebelum kamu ada yang dibelah dari kepala hingga terbelah dua, ada yang disikat dagingnya hingga terpisah dari tulang-tulang. Engkau seorang yang tergesa-gesa”. (Susunan ayat ini mengikut apa yang saya ingat)

Apa kuncinya kehebatan mereka? Ikhlas. Ikhlas hidup untuk allah.

Sebagai seorang da’ie, kita buka sahaja hidup untuk islam, tetapi hidup dengan islam. Ya, ghayah(matlamat) kita adalah Allah dan kita hidup dengan menerapkan segala isi kandungan islam dalam kehidupan. Dari bangun tidur, makan, minum, berkerja, berumah tangga, tidur, semuanya islam. Islam adalah cara kehidupan kita. Tidak kira zaman apapun sekarang, di mana tercampak sekalipun kita, dan siapapun kita, kita laungkan kalimah syahadah dan membawa panji Islam ke serata dunia.


Teori memilih cara kematian

Kita boleh merancang cara kematian sama ada mulia atau hina. Ya, memang benar Allah yang mentaqdirkan segalanya, tapi takdir Allah adalah berdasarkan amali kita. Merancang kematian dengan tingkah laku dan amali. Apa yang kita lakukan akan mendapat pahala atau dosa. Seorang yang inginkan mati shahid, mestilah hidup sebagai ‘shahid’. Seorang yang ingin mati dalam islam, mestilah hidup dalam islam. Tidak mungkin seorang yang berapi-api melaungkan “aku hidup untuk islam” tetapi segala tingkahlakunya tiada beza dengan yang bukan islam. Tidak mungkin sama sekali.

“Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu katakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Sangatlah dibenci di sisi Allah, jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan” (As-soff, 2-3)

Apa yang kita lakukan akan menentukan cara pengakhiran kehidupan kita di dunia. Adapun mereka yang langsung tidak merancang cara kematiannya, amali dan perlakuannya akan menentukan sendiri. Sama sahaja jika kita merancang atau tidak, kita akan mati. Berhati-hatilah dalam meniti hari-hari yang mendatang, penuhilah ia dengan amal soleh dan tinggalkan maksiat.


Konklusi

Mati itu pasti. Nafas kita pasti berhenti. Orang yang bijak sentiasa bersedia menghadapi mati, dengan amalan-amalan soleh; menghormati ibu bapa, akhlak yang baik, menghubung silaturahim, memperjuangkan islam, dan banyak melakukan ibadat. Siangnya ibarat kuda perang yang bengis bertenaga, malamnya ibarat rahib merindukan tuhan. Buat rakan seperjuanganku, yang mengenali diri ini atau tidak. Marilah kita sama-sama merancang cara kematian kita. Mati sebagai seorang shahid. Semoga Allah mengurniakannya kepada kita.


2 comments:

Anonymous said...

blog ku tiada bersama mu...sedihnya.....ish...

Hazim Azhar said...

aik... gune 'anonymous', macama mane ak nak tau ni sape?

Post a Comment

Search anything

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
www.SearchTruth.com