hover animation preload

Perlu.Konsisten.
by Hazim Azhar in , ,



Konsisten atau dalam bahasa arabnya 'istiqamah' adalah resepi terbaik dalam kita berjaya. Biarpun adakalanya kita tidak sehebat orang lain, namun berterusan dalam sesuatu perkara akan membawa kita ke puncak kejayaan. Ibaratnya, pejalan kaki yang berterusan akan tiba jua di destinasi berbanding dengan pelari pecut yang akan keletihan separuh jalan lantas berpatah balik, ataupun singgah di kedai Pak Yop untuk minum cendol.

Konsisten amat berkait rapat dengan kefahaman dan keazaman. Kerana kefahaman "mengapa perlu aku melakukan perkara ini" adalah asas untuk istiqamah. Ada orang, yang sangat bersemangat pada mulanya untuk melakukan sesuatu. "Israel, jahanam kau!! aku akan boikot kau habis-habisan!". Namun tiba-tiba cuaca panas, nampak air pepsi di kedai, dibeli juga setin. Dan lebih lagi kalau dia sendiri ajak kawan-kawan yang lain makan Mc Donald dan sepupu-sepapatnya, dengan alasan : Aku lapar.



Tanpa kefahaman, kita tak mampu untuk istiqamah. Dan selepas kefahaman dibentuk, ia perlu diadunkan dengan keazaman yang tinggi untuk melakukannya. Inilah antara punca ada antara aktivis-aktivis dakwah tidak berterusan dalam amal. Kerana, tidak faham mengapa perlu ia beramal dan tidak ada keinginan untuk terus berkorban. Oleh itu, sebelum kita melakukan sesuatu perkara, kita perlu faham.. kita buat semua ini untuk apa? Allah? nama? harta? kedudukan dan kemasyhuran?

Dan satu lagi...

Jangan hanya ikut-ikut, nanti tersangkut. Ada juga orang yang melakukan sesuatu hanya kerana 'member' pun buat. Ini tidak ada pendirian namanya. Dan tanpa mengetahui dengan jelas matlamat ia melakukan sesuatu perkara membuatkan ia tak mampu konsisten. Apatah lagi, jika ia hanya ikut-ikut kawan. Kawan beli camera, dia pun nak beli camera. Kawan beli iphone, dia pun nak sebijik. Akhirnya, camera mahal-mahal tersimpan dalam almari kerana tak tahu guna.

"Hangat-hangat tahi ayam"

Mungkin ayam itu tidak menyedari bagaimana dan sehingga bila hangat tahinya. Tapi kita manusia seharusnya lebih peka dengan semangat dan iman kita yang adakalanya pasang surut, naik turun.

Kita perlu konsisten, Jangan jadi ayam.




1 comments:

Mukmin bin Mohd Khairi said...

teringt Ust Os ckp haritu.. hadis Nabi rasanya(check balik);

"Istiqamah afdhalu min alfu karamah.."

Wallahualam.

Post a Comment

Search anything

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
www.SearchTruth.com