hover animation preload

Insan dan pohon
by Hazim Azhar in

Cuba tarik nafas...

hembus..

Tarik semula...

hembus..

Apa yang kamu semua rasa? Segar bukan? (lainlah kalau kau tak mandi pagi lagi).. Sedar atau tidak itulah nikmat Allah yang amat besar kepada kita; bernafas dengan udara. Kalaulah diciptanya kita bernafas dengan air.. kan menggelabah kita nak pegi kuliah bawak air, nak pegi masjid bawak air, nak pegi jalan-jalan bawak air. Air, air, air.

Tapi dengan kuasa Allah, kasih sayang Allah, kita diciptakan dengan sebaik2 rupa bentuk dan fungsi. Sekiranya kita pandang2 cermin, lihat wajah kita. Mata yang diciptakan cantik. Hidung mancung(kadang2 tak). Bibir yang sempurna. Terdetik di hati; "Subhanallah". Maha suci Allah yang menjadikan kita dan menyempurnakan kejadian kita.

Sekiranya kita lihat pohon2 yang melambai2 di jalanan, hutan belantara atau depan rumah kita. Dari makhluk itulah kita dapat memastikan kesinambungan kehidupan. Sebatang pokok; yang nampaknya tidaklah begitu penting malah kadang2 menghalang jalan, amat berbakti kepada manusia dan seluruh alam di dunia. Malah telah menggambarkan betapa hebat ciptaan tuhan yang esa, lantas mengetuk hati2 manusia yang sering lalai.


Sebatang pohon berdiri. Bertasbih memuji Tuhan pencipta alam. Membekalkan oksigen, membersihkan udara, menjadi sumber makanan, tempat berteduh ketika panas terik dan menjadi pasak gunung-ganang dan bukit-bukau. Juga membawa naik air yang terserap ke tanah untuk menyegarkan udara sekeliling. Keindahan dan fungsi yang terlalu penting dalam kehidupan manusia tidak dapat dipertikaikan lagi. Lantas mengetuk-ngetuk hati kita, memukul2 jiwa yang seringkali lalai akan.."Inilah kesempurnaan ilahi yang menciptakannya"

Sesungguhnya itulah ayat, bukti Allah maha berkuasa mencipta dan mentakdirkan sesuatu. Hidayah Allah setiap hari hinggap di tangkai hati, namun apakan daya jiwa yang gelap tidak mungkin merasakan manisnya cahaya ilahi. Adakalanya tatkala kita merenung ciptaan ilahi yang indah, terpacul pada bibir kita "Subhanallah" Maha sucimu Ya Allah, tidaklah engkau menjadikan ini dengan sia2..

Itulah fungsi hakiki sebatang pohon, sebagai 'ayat' allah. Kita taajub dengan kejadiannya, lantaran pohon menjalankan tugasnya yang sebenar.(seperti yang disebutkan di atas). Oleh itu sahabatku sekalian, kita seharusnya menjadi seperti pohon. Sungguh, apabila kita menjalankan tugas dan tanggungjawab kita yang sebenar, manusia akan ta'jub dengan kita lantas bertasbih kepada Allah. "subhanallah"

Manusia yang terbaik ialah apabila kita melihatnya, kita teringat akan Allah. Manusia yang menjalankan tanggungjawabnya, yang telah diamanahkan kepadanya oleh tuhan pencipta sekalian alam.

Apa peranan kita?

1) Mengabdikan diri kepada Allah

Tidaklah Allah menciptakan manusia dan jin melainkan untuk mengabdikan diri kepada Allah. Maka harusnya, setiap detik2 yang berlalu dalam hari, setiap nafas yang menghembus mendekatkan diri kita kepada Allah. Ingatlah Allah, bukankah dengan mengingati Allah jiwa akan menjadi tenang?

2)Menjadi Khalifah

Surah Al-Baqarah, ayat 30 ada menyebut.. Allah berkata kepada malaikat bahawa Dia ingin menjadikan khalifah di muka bumi. Tetapi malangnya, khalifah itu sendiri yang menumpahkan darah, melakukan maksiat, menghalang perkara kebaikan dan akhirnya bukan gelaran 'khalifah' ia peroleh, malah 'sampah'. Tugas sebagai khalifah sepatutnya memelihara alam dengan sebaiknya, menegakkan agama dan meninggikan kalimah 'la ilaha illa allah, muhammad ar-rasulullah'

Oleh itu sahabatku..

Tidak hairanlah mengapa para sahabat terdahulu menjadi 'figure' dan role model sehingga orang di sekitarnya ta'ajub dengan mereka. Hanya kerana mereka menjalankan tugan dan amanah yang ditaklifkan Allah dengan taat. Sebab itulah, Umar ditakuti dan disegani oleh manusia malan jin.

kalau kita lihat diri kita, belek2, pandang2, teliti2 kembali.. sejauh mana kita pada pandangan manusia jika nak dibandingkan dengan para sahabat dan tokoh2 terdahulu? Takut2 bukan 'subhanallah!' yang diucapkan malah 'astghfirullah!'(sebab pakaian menjolok mata dan menggoda). Malah mungkin juga "masyaallah... teruknya dia". atau boleh juga jadi.. 'la haula wala quwwata illa billah', sebab tengah tahan marah melihat perangai kita.

Di mana kita? muhasabah kembali ye..

Saya betul2 ta'ajub dengan pokok, jika diperhati2 dan berfikir akan ciptaan Allah. Seringkali saya termenung pada waktu petang, hati berbisik; menusia, manusia, manusia.

Alangkah indah menjadi sebatang pohon..

1 comments:

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

sme2 kte bersyukur....

Post a Comment

Search anything

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
www.SearchTruth.com